Psykofyysinen fysioterapia

Psykofyysisen fysioterapian tavoitteena on edistää ihmisen toimintakykyä kokonaisvaltaisesti. Keho ja mieli muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, jossa ne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Kehon tuntemukset vaikuttavat mieleen, ja vastaavasti tunteet sekä ajatukset heijastuvat liikkumiseen ja kokemukseen omasta kehosta.

Psykofyysinen fysioterapia pohjautuu kokemukselliseen oppimiseen, jonka kautta asiakas saa käyttöönsä selviytymiskeinoja ja ratkaisumalleja elämäänsä. Terapia tarjoaa mahdollisuuden kokea, tunnistaa ja hyväksyä oma kehollisuus. Kuntoutuksessa otetaan huomioon myös hengityksen, asentojen ja liikkumisen herättämien tunteiden, ajatusten ja kokemusten merkitys ihmiselle. Terapian tavoitteet suunnitellaan aina asiakkaan voimavarojen ja elämäntilanteen mukaisesti.

Oulunseudun Fysioterapiassa työskentelee fysioterapeutteja, jotka ovat suorittaneet koulutuksen psykofyysiseen fysioterapiaan, lasten psykofyysiseen fysioterapiaan sekä kognitiiviseen lyhytpsykoterapiaan. Nämä asiantuntijat jakavat osaamistaan laajasti myös muiden erikoistumisalojen, kuten kipuhoidon ja lymfaterapian, parissa työskentelevien fysioterapeuttien kanssa.

Käytämme psykofyysistä fysioterapiaa apuna seuraaviin vaivoihin:

• Mielenterveyden ongelmiin, kuten masennukseen, syömishäiriöihin tai paniikkioireisiin
  • Neurologisten tai tuki- ja liikuntaelinsairauksien aiheuttamiin toimintakykyhäiriöihin
  • Stressioireisiin, unettomuuteen, jännittyneisyyteen, ahdistuneisuuteen tai uupumukseen
  • Pitkittyneisiin kiputiloihin, kuten CRPS:ään
  • Vaikeuksiin perusliikkumisessa tai oman kehon tiedostamisessa
  • Traumasta tai post-traumaattisesta stressireaktiosta aiheutuviin fyysisiin oireisiin

Asiakkaidemme kokemuksia

Meitä Oulunseudun Fysioterapian henkilökuntaa ilahduttavat asiakkaat, jotka ovat saaneet apua vaivoihinsa. Tutustu tyytyväisten asiakkaidemme tarinoihin.

Blogi09.11.2021
Fysioterapiasta apua olkapääkipuun