Jalkojenhoitaja tukee jalkojesi terveyttä

Jalkojenhoito perustuu jalan rakenteen, anatomian ja sairauksien tuntemiseen sekä uusimpaan tutkittuun tietoon. Jalkojenhoitajamme on suorittanut sosiaali- ja terveysalan jalkojenhoitajan tutkinnon.

Varaa tästä aika jalkojenhoitoon nettiajanvarauksemme kautta>

Voit kääntyä jalkojenhoitajan puoleen kaikissa jalkojesi vaivoissa. Jalkojenhoito aloitetaan aina huolellisella tutkimuksella, jossa selvitetään jalkaongelmien syyt. Tyypillisiä jalkojen ongelmia ovat esimerkiksi känsät, syylät, kovettumat, kynsivallin tulehdus, virheasennot sekä paksuuntunut ja/tai sisään kasvanut kynsi, jotka voivat aiheuttaa jalkaan kipua. Jalkojenhoitaja selvittää johtuuko vaiva rakenteellisesta ongelmasta, kuten pituuserosta raajoissa vai toiminnallisista ongelmista, kuten vääränlaisista kengistä. Esimerkiksi kipeät känsät saattavat johtua vääränlaisista kengistä tai jalkapöydän laskeutumasta. Sairaudet, kuten diabetes ja reuma voivat aiheuttaa muutoksia jalkaterveyteen.

Esimerkki tyypillisestä vaivasta on sisäänkasvanut kynsi, joka voi aiheuttaa epämukavuutta ja kipua. Tämän vaivan ensimmäinen oire on yleensä se, että kynsi alkaa painaa varvasta ja saattaa aiheuttaa punoitusta ja turvotusta kynnen ympärillä. Onneksi jalkojenhoitajamme voi auttaa, ja kynnen oikaisuhoidolla voidaan tehokkaasti vaikuttaa kyseiseen vaivaan, jotta voit palata mukavaan ja kivuttomaan arkeen.

Usein jalkojenhoitajan vastaanotolle hakeudutaan myös esimerkiksi halkeilevan kantapään takia, jolloin jalkojenhoitajamme poistaa kovettumat ja oikeaoppisella rasvauksella auttaa jalkojesi terveyttä.

Syy jalkojen särkyyn ja kiputiloihin tulisi aina selvittää, sillä terveet jalat mahdollistavat liikkumisen ja työssä jaksamisen sekä selviytymisen arkiaskareissa. Jalkaterveyteen eli hyvin toimiviin ja kivuttomiin jalkoihin kannattaa panostaa koko elämän ajan. Jalkojenhoitaja hoitaa asiakkaita lapsista vanhuksiin, ja työkalupakista löytyy sopiva keino kaikkiin jalkavaivoihin. Hoitona voi olla esimerkiksi ongelman mekaaninen poisto, jalkojen hieronta ja venytys, jalkajumppa, kenkien valinnassa auttaminen tai pohjallisten teko.

Jalkojenhoitaja tekee myös tarpeisiisi räätälöidyn omahoitosuunnitelman. Koulutetun jalkahoitajan tekemässä hoitosuunnitelmassa ennaltaehkäistään ongelmien syntyminen. Näin huolehditaan, että jalat, joiden päällä olemme koko elämämme, olisivat kunnossa ja hyvinvoivat.

Asiakkaidemme kokemuksia

Meitä Oulunseudun Fysioterapian henkilökuntaa ilahduttavat asiakkaat, jotka ovat saaneet apua vaivoihinsa. Tutustu tyytyväisten asiakkaidemme tarinoihin.

Blogi08.06.2023
Fysioterapiasta apua nilkan ja jalan alueen vaivoihin