Lymfaterapia (turvotuksen hoito)

Lymfaterapia tarkoittaa lymfahoidon kokonaisuutta (LYKO-hoito), joka sisältää manuaalisen käsittelyn lisäksi kompressiosidokset. Lymfaterapia elvyttää kehon imunestekiertoa ja vähentää turvotusta.

Turvotusta syntyy, kun imunestekierto häiriintyy

Lymfa eli imuneste suodattuu hiusverisuonista kudokseen. Tämä on osa veren ja kudoksen välistä aineenvaihduntaprosessia. Turvotus syntyy, kun imusuonisto ei pysty poistamaan kudokseen kertynyttä nestekuormaa.

Turvotukseen on usein kaksi pääasiallista syytä. Imusuonisto on voinut vaurioitua, jolloin se ei pysty poistamaan normaalia nestekuormaa kudoksesta riittävän nopeasti. Merkittävin vaurioitumisen syy on leikkaus, yleisimmin rintasyöpäleikkaus, jolloin leikkauksen yhteydessä imusolmukkeiden poistaminen ja leikkausarvet heikentävät imusuoniston kapasiteettia kuljettaa nestettä. Imusuoniston vaurioitumisesta johtuvaa turvotusta kutsutaan lymfaödeemaksi.

Turvotuksen syynä voi olla myös nestekuorman lisääntyminen, jolloin edes terve imusuonisto ei ehdi poistamaan nestettä. Yleisimpiä syitä nesteen määrän lisääntymiseen ovat kudoksen vaurioituminen tai laskimovajaatoiminta. Kudos voi vaurioitua esimerkiksi nilkan nyrjähtäessä tai leikkauksen yhteydessä, jolloin veren virtaus lisääntyy vaurioituneella alueella. Sen myötä nesteen tihkuminen verestä kudokseen kasvaa ja syntyy turvotus.

Turvotus aiheuttaa nivelen liikelaajuuden pienenemistä, joka vähentää lihasten aktiivisuutta ja heikentää näin normaalia lihastoimintaa. Lisäksi ylimääräinen neste kudoksessa aiheuttaa kipua ja hidastaa aineenvaihduntaa, joka puolestaan heikentää kudoksen paranemista esimerkiksi nilkan nyrjähdyksessä. Hidastunut aineenvaihdunta aiheuttaa myös sidekudoksen lisääntymistä turvotusalueella, jolloin alueen kudos muuttuu ajan kuluessa pehmeästä turvotuksesta kovettuneeksi sidekudokseksi pysyvästi.

Lymfaterapia vähentää turvotusta ja ehkäisee sen uusiutumista

Lymfaterapian ensimmäisessä vaiheessa vähennetään turvotusta käsittelemällä turvonnutta aluetta ja koko raajaa kevyin, rytmisin ottein, tukien sen omaa imusuonitoimintaa. Käsittely edistää nesteen virtausta pois turvotusalueelta. Tämän jälkeen turvotusalueelle laitetaan kompressiosidos, joka lisää painetta ja lisää nesteen virtausta pois alueelta. Sidokset määrittävät arviolta 80 prosenttia hoidon lopputuloksesta. Lymfaterapeutti antaa myös ohjeet liikehoitoon, jolla pyritään edistämään nesteen virtausta lihassupistusta aktivoimalla.

Mikäli kyseessä on lymfaödeema, eli imusuoniston toiminta on pysyvästi heikentynyt, hoidossa siirrytään ylläpitovaiheeseen. Tässä tapauksessa turvotuksen uusiutuminen estetään kompressiotuotteen avulla.

Asiakkaidemme kokemuksia

Meitä Oulunseudun Fysioterapian henkilökuntaa ilahduttavat asiakkaat, jotka ovat saaneet apua vaivoihinsa. Tutustu tyytyväisten asiakkaidemme tarinoihin.

Lymfaterapiaa voidaan käyttää osana useiden sairauksien hoitoa

Lymfaterapia voi tuoda helpotuksen monien sairauksien aiheuttamiin oireisiin. Esimerkiksi CRPS-oireyhtymää, eli monimuotoista paikallista kipuoireyhtymää sairastavilla manuaalisen lymfaterapian on todettu vähentävän kipua. Turvotuksen vähentäminen helpottaa kudospainetta ja kipureseptoreiden ärsytystä. Myös kompressiotuotteilla voidaan helpottaa kiputuntemuksia.

Reumaa sairastavilla lymfaterapiaa voidaan käyttää tulehdusjakson aikana turvotuksen vähentämiseen, joka helpottaa kipua ja lisää nivelten liikelaajuutta. Turvotuksen vähentäminen lyhentää tulehdusvaiheen kestoa. Myös toistuvista tulehduksista, esimerkiksi korvatulehduksista kärsivät lapset voivat hyötyä lymfaterapiasta. Fibromyalgiaa sairastaville lymfaterapialla voi olla kipua lieventävä vaikutus.

Meiltä löydät ammattitaitoiset ja osaavat lymfaterapeutit, kysythän lisää lymfaterapiasta.

Blogi09.11.2021
Fysioterapiasta apua olkapääkipuun