Rasitusvamma

Rasitusvamma on yleinen vaiva urheilijoiden ja muiden toistuvia liikkeitä tekevien keskuudessa.

Se voi syntyä, kun käsi tai raaja pidetään pitkään samassa asennossa tai kun samaa liikettä toistetaan ilman riittävää lepoa. Tyypillisiä oireita ovat kipu, turvotus ja alentunut kyky kestää kuormitusta. Rasitusvammat voivat johtaa myös vakavampiin tiloihin, kuten rasitusmurtumiin, jotka voivat ilmetä esimerkiksi ranteessa, selässä tai jaloissa.

Rasitusvamman syntyyn vaikuttaa usein lihasepätasapaino, joka kehittyy, kun tiettyä lihasryhmää kuormitetaan liikaa suhteessa muihin lihaksiin. Tämä voi heikentää lihasten optimaalista toimintaa ja altistaa vammoille.

Fysioterapian rooli rasitusvammojen hoidossa on merkittävä.

Hoitokeinoina käytetään muun muassa kuormituksen vähentämistä ja lihasepätasapainon kartoittamista. Heikkojen lihasten vahvistaminen on olennainen osa hoitoa. Laitehoidoista erityisesti shockwave-hoito on osoittautunut tehokkaaksi. Urheilijoille voidaan suositella teippauksia ja tukia kuormituksen tilapäiseksi vähentämiseksi.

Pelkkä lepo ei ole riittävä hoitokeino, vaan on tärkeää muuttaa ja keventää kuormitusta. Urheilijoille annettavat palauttavat harjoitteet ja kinesioteippaus voivat olla tukena. Oikein toteutettuna fysioterapia voi kuntouttaa rasitusvamman lähes aina täysin oireettomaksi, korjata lihasepätasapainon ja opettaa oikeanlaisen kuormituksen hallintaa.

Hoitomuodot