Plantaarifaskiitti

Plantaarifaskiitti on yleinen jalkapohjan kiputila, joka aiheutuu kantakalvon tulehduksesta tai ärsytyksestä. Tämä vaiva syntyy usein jalkapohjan tukikudoksen joustavuuden vähenemisestä, mikä kiristää ja ärsyttää kiinnityskohtaa kantapäässä. Tyypillisesti plantaarifaskiitti on seurausta pitkäaikaisesta rasituksesta – esimerkiksi epäsopivilla kengillä kävelystä tai askelluksen häiriöistä.

Vaivan seurauksena arkielämä voi tulla hyvin rajoittavaksi, sillä jokainen askel voi aiheuttaa kipua, joka pahimmillaan on sietämätöntä. Plantaarifaskiitti onkin kantapään kivun yleisin syy. Vaiva pahenee rasituksessa ja helpottuu levossa, kun jalkaan ei kohdistu painoa.

Ongelma liittyy usein myös siihen, että kuormitus ei jakaannu optimaalisesti alaraajoissa. Jalkaterän heikot lihakset voivat myös vähentää jalkaterän tukea, mikä ärsyttää entisestään kalvojen kiinnityskohtia.

Onneksi plantaarifaskiitti on hoidettavissa fysioterapialla, ja parhaimmillaan hoito voi palauttaa jalkapohjan täysin kivuttomaksi ja oireettomaksi. Tärkeimpiä hoitokeinojamme ovat Shockwave- ja elektroterapiat sekä manuaalinen fysioterapia. Manuaalisen fysioterapian avulla venytämme kiristynyttä kalvoa ja vahvistamme heikkoja lihaksia.

Yksilöllisesti suunniteltu fysioterapia tarjoaa tehokkaan ratkaisun plantaarifaskiittiin, palauttaen sinut kivuttomaan elämään.

Hoitomuodot