Fysioterapiasta apua olkapääkipuun

Olkapääkipu on kaikista tuki- ja liikuntaelinvaivoista kolmanneksi yleisin syy hoitoon hakeutumiseen. Olkanivel on kehomme liikkuvin nivel ja siksi se onkin herkkä erilaisille mekaanisille, traumaperäisille ja degeneratiivisille muutoksille. Useimmiten kyseessä on hyvälaatuinen olkapääkipu, mutta on tärkeää poissulkea mahdolliset vakavat ja kiireellistä hoitoa vaativat ongelmat, kuten sijoiltaanmenot, murtumat ja tapaturmaperäiset jännerepeämät.

Olkapään erityisen liikkuvan rakenteen vuoksi se tarvitsee ympäröivistä lihaksista vahvan tuen. Olkaniveltä tukevat lihakset jänteineen muodostavat kiertäjäkalvosimeksi kutsutun kokonaisuuden. Olkanivelen liikkeisiin osallistumisen lisäksi kiertäjäkalvosimen lihakset varmistavat olkaluun pään pysymisen nivelkuopassaan. Olkanivelen ongelmille altistavia ulkoisia tekijöitä ovat esimerkiksi toistuva työskentely nivelen ääriasennoissa tai yläraajat suorina sekä äkilliset ulkoiset olkaniveleen kohdistuvat voimat, kuten kaatuminen olkapään tai yläraajan varaan. Yksilöön liittyviä sisäisiä riskitekijöitä ovat tupakointi, ikääntyminen sekä erilaiset aineenvaihdunnalliset sairaudet kuten diabetes ja metabolinen oireyhtymä sekä kilpirauhassairaudet. Olkapään kipeytyminen ja nivelen liikerajoitukset heijastuvat herkästi arkipäivisiin toimintoihimme, kuten pukeutumiseen, tavaroihin kurottamiseen tai niiden kantamiseen.

Hyvälaatuisia olkapääkipuja ovat esimerkiksi olkapään jännevaivat, nivelen epävakaus, jäätynyt olkapää ja nivelrikko. Myös hyvälaatuisten olkapäävaivojen laatu tulee tutkia ja selvittää riittävän tarkasti tehokkaan kuntoutuksen takaamiseksi. Olkapäävaivojen yhteydessä kivun lisäksi saattaa ilmetä olkanivelen liikerajoituksia ja voiman alenemista. Fysioterapeutti on liikkeen ja liikkumisen asiantuntija sekä kuntoutuksen ammattilainen, jonka vastaanotolla selvitetään juuri sinun olkapääkipuusi vaikuttavat tekijät ja tehokkaimmat keinot toimintakyvyn palauttamiseen ja kivun vähentämiseen. Kuntoutus toteutetaan yksilöllisesti sinun tarpeesi ja tavoitteesi huomioiden yhdistämällä manuaalisen terapian keinoja aktiiviseen liikeharjoitteluun.

Meillä Oulunseudun fysioterapiassa kuntoutuksen lähtökohtana on, ettei asiakas jää yksin vaivansa kanssa, vaan saa tarvitsemansa avun. Me haluamme auttaa sinua elämään oman näköistä mielekästä arkea ilman kipuja.

Elina Pehkonen