Fysioterapiasta apua nilkan ja jalan alueen vaivoihin

Julkaistu 8.6.2023

Nilkan liikkeet ja toiminta vaikuttavat koko alaraajan toimintaan ja linjaukseen. Nilkan alueen toiminnalliset poikkeavuudet voivat johtaa kipuun nilkan tai jalan alueella, sekä muualla alaraajassa. Nilkan alueen toiminta voi heikentyä muun muassa vammojen tai kiputilojen vuoksi, kun nilkkaa ei ole voinut normaalisti käyttää ja kuormittaa.

Yleisiä nilkan alueen tapaturmaperäisiä vammoja ovat nivelsiteiden venähdykset tai repeämät. Joidenkin vammojen seurauksena nilkan alueelle saattaa myös syntyä murtuma. Tapaturman jälkeen käytössä voi olla jokin liikkumisen apuväline, koska nilkalle ei pysty varaamaan painoa. Nilkan käyttämättömyyden seurauksena toiminta heikentyy, joka vaikuttaa koko alaraajan toimintaan. Tapaturman jälkeen esiintyy usein turvotusta, joka itsessään jo heikentää nilkan tavanomaista toimintaa ja rajoittaa liikkumista. Vammatyypistä riippuen nilkan alue voi myös jäädä epävakaan tuntoiseksi. Nilkan vammojen jälkeinen kuntoutus on erittäin tärkeää. Fysioterapian tarkoituksena on palauttaa nilkan ja jalan alueen toiminta paremmalle toimintatasolle. Nilkan alueen normaali liikkuvuus ja lihasvoima taas osaltaan ennaltaehkäisee uusien vaivojen syntyä.

Me Oulunseudun Fysioterapiassa selvitämme tarkan tutkimuksen avulla vaivan syntyyn vaikuttavat ja kipua ylläpitävät tekijät. Fysioterapia toteutetaan aina yksilöllisesti, asiakkaan omat tavoitteet huomioiden. Terapiassa keskitymme vaikuttamaan toimintahaittaa aiheuttavaan tekijään, emmekä ainoastaan hoitamaan oiretta. Fysioterapiassa voidaan yhdistellä vaivan tyypistä riippuen fysikaalisia ja manuaalisia hoitokeinoja sekä terapeuttista harjoittelua. Meille tärkeintä on, että saat meiltä tarvitsemasi avun, jonka avulla toimintakykysi paranee ja kivut helpottavat.