Reuma

Reumasta puhuttaessa viitataan yleensä nivelreumaan, mutta reumaattisten sairauksien kirjo on todellisuudessa huomattavasti laajempi. Reumaattiset sairaudet ovat autoimmuunisairauksia ja ne lajitellaan monesti tulehduksellisiin sekä ei-tulehduksellisiin sairauksiin. Tulehduksellisia ovat muun muassa nivelreuma, selkärankareuma, lastenreuma ja nivelpsoriaasi. Ei-tulehduksellisia ovat nivelrikko ja fibromyalgia.

Reumaattisten sairauksien syyt tunnetaan huonosti. Esimerkiksi nivelreuman syitä ei tunneta, vaikka nivelissä tapahtuvista muutoksista on paljon tietoa. Oireet kyllä tiedetään. Nivelreumassa nivelnesteen tuottaminen häiriintyy, josta aiheutuu tulehdusreaktio. Tulehduksen pahentuessa nivelen aineenvaihdunta vaikeutuu, seuraa ruston tuhoutumista ja sen alaisen luun vaurioitumista, kudosten liikakasvua, virheasentoja ja turvotusta.

Reuman ensisijainen hoito on lääkehoito ja myös liikunta parantaa nivelrustojen aineenvaihduntaa.

Reuman oireita voidaan kuitenkin ammattitaitoisten fysioterapeuttiemme avulla huomattavasti helpottaa. Akuutteihin tulehduksiin käytämme erilaisia kipuhoitoja, kuten elektroterapiaa, paineaaltohoitoa (shockwave), ultraääntä ja lymfaterapiaa. Manuaalisella käsittelyllä estämme nivelten virheasentojen muodostumista ja pyrimme säilyttämään nivelten liikkuvuuden sekä lihastasapainon. Erityisesti selkärankareumassa pyrimme ryhdin säilyttämiseen. Lymfaterapialla poistamme turvotuksen.