Nivelrikko

Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Nivelrikossa nivelruston soluväliaineen tuhoutuminen saa ylivallan rustoa korjaavista prosesseista. Sen seurauksena niveltä suojaava rustopinta rikkoutuu ja nivelrusto häviää nivelpinnoilta.

Nivelrikon oireita ovat yleensä jomottava kipu, joka pahenee liikkuessa ja lievittyy levossa. Nivelet ovat aamuisin jäykkiä ja liikkeelle lähteminen saattaa olla hankalaa pitkän istumisen jälkeen ja myös kävely voi tuntuu vaikealta.

Fysioterapeuttinen harjoittelu ja liikunta ovat nivelrikon hoidon perusta. Polvi- ja lonkkanivelrikkoa ehkäistäessä tai hoitaessa kannattaa vahvistaa niveltä ympäröivien lihasten lisäksi kaikkia alaraajalihaksia säännöllisesti.

Oulunseudun Fysioterapian fysioterapeuttien työkalupakista löytyy paljon keinoja sekä nivelrikon ennalta ehkäisemiseksi että jo syntyneen nivelrikon kipujen hoitamiseksi.

Fysioterapeuttisia hoitokeinoja ovat nivelten mobilisointi, elektroterapia, ultraääni ja usein tärkeimpänä lihastoiminnan tasapainon korjaaminen. Tietoa lihastasapainon häiriö-vaivasta. Annamme mukaan kotiharjoitteluohjeet ja kotona kipua voi helpottaa myös kylmäpakkauksella.

Tarjoamme fysioterapiaa myös uima-altaalla, sillä nivelrikkoisen on kivuttominta liikkua vedessä. Nivelrikosta aiheutuvan turvotuksen hoitoon käytämme lymfaterapiaa.