Allasterapia

Allasterapia on yksi fysioterapian kuntoutusmuodoista. Allasterapialla tarkoitetaan vedessä tapahtuvaa liike- ja voimaharjoittelua, jossa hyödynnetään veden vastusta ja sen kehoa kannattelevia ominaisuuksia.

Vesi antaa aivan erilaisen lähestymistavan fysioterapiaan. Vedessä toteutuvasta harjoittelusta hyötyvät niin lapset, aikuiset kuin ikääntyneetkin asiakkaat — rajoittavia tekijöitä on vähän. Allasterapiasta saa avun esimerkiksi leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen, lihas- ja nivelperäisiin vaivoihin, tai jonkun sairauden tai vamman aiheuttamiin liikkumisen rajoitteisiin.

Vedessä suoritettavalla fysioterapialla monia ylivertaisia etuja

Veden kannatteleva ominaisuus ja sen vastus mahdollistavat liikkeen rauhallisuuden, jolloin kuntoutujalle jää paremmin aikaa reagoida liikkeeseen. Tästä hyötyvät erityisesti asiakkaat, joilla on haasteita tasapainon ja liikkumisen kanssa. Vedessä ihmisen paino kevenee, jonka vuoksi esimerkiksi käveleminen veden alla on mahdollista, vaikka se ei kuivalla maalla onnistuisi.

Altaalla voidaan harjoittaa tehokkaasti myös kuntoutujan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa, joka saattaa muutoin olla haastavaa. Veden vastus mahdollistaa turvallisen, mutta tehokkaan lihaskuntoharjoittelun. Lämpimällä vedellä on myös todistetusti vaikutuksia lihasten rentoutumiseen sekä kivunlievitykseen. Altaalla voidaan hyödyntää erilaisia terapiavälineitä kuntoutumisen tukemiseksi.

Allasterapia toteutetaan huolellisen tutkimuksen ja hoitosuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Sen tehtävänä on tukea ja parantaa asiakkaan toimintakykyä ja hyvinvointia.

Asiakkaidemme kokemuksia

Meitä Oulunseudun Fysioterapian henkilökuntaa ilahduttavat asiakkaat, jotka ovat saaneet apua vaivoihinsa. Tutustu tyytyväisten asiakkaidemme tarinoihin.

Blogi09.11.2021
Fysioterapiasta apua olkapääkipuun